2013

De Correspondent: adopteren van een onderzoeksjournalist (lening  ca. €40.000,-.)

Ondersteuning van initiatief van Rob Wijnberg (voormalig hoofdredacteur van NRC-Next) om te komen tot een internetplatform voor kwaliteitsjournalistiek. Nieuwe vorm voor kwaliteitsjournalistiek in internettijdperk, waarin traditionele kranten en diepgravende journalistiek onder druk komen te staan.

www.decorrespondent.nl

FOAM: Jong en oud (€20.000,- en in beginsel €30.000,- in volgende twee jaar. )

Project van het Fotografiemuseum FOAM in Amsterdam om project uit te rollen naar vier multiculturele wijken in Amsterdam waarbij intensieve fotoworkshops worden gehouden voor jongeren van de scholen en ouderen uit verzorgingshuizen elkaar portretteren en uiteindelijk een expositie houden in de wijk georganiseerd.

www.foam.org

Belvedere: verhalenhuis (€20.000,-.)

Oprichting van een verhalenhuis in het pand Belvedere op Kralingen aansluitend op het project van Linda Malherbe die als verhalenvertelster op magische wijze de trots en onderlinge verbondenheid in Rotterdam Zuid een boost heeft gegeven met foto’s van groepen mensen die op Zuid wonen en werken.

www.belvedererotterdam.nl

En verder: Open Mind: 10 jaar later, Jacqueline Maris: Free press unlimited