​

Gastvrij Oost: opname vluchtelingen in en door de buurt (€ 10.000,- en € 22.500,-)

In Amsterdam-Oost hebben buurtbewoners hun krachten gebundeld om asielzoekers en vluchtelingen in de buurt op te vangen. Bij de sterke groei in de loop van 2015 hebben zij in een leegstand pand een kleinschalige opvang door buurtbewoners opgezet, die de landelijke discussie over de grootschaligheid van de opvang aanwakkerde. Vervolgens zijn kleinschalige centra in de buurt opgezet van waar onderlinge ontmoeting, taalcursussen door buurtbewoners en leerwerkcentra zijn georganiseerd.

www.gastvrijoost.amsterdam.nl

FOAM: Fotografieproject Twee keer kijken (€ 20.000,-)

Derde tranche van wijkproject van FOAM om jongeren uit kwetsbare buurten fotografiecursus te geven, waarbij ze ouderen in de wijk gaan fotograferen en het verhaal van die ouderen gaan ophalen. Het project wordt afgesloten met expositie in de wijk.

www.FOAM.org

Toneelschuurproducties (€ 20.000,-)

​

Het productiefonds van de Toneelschuur in Haarlem wordt ondersteund om producties van jonge regisseurs mogelijk te maken. In 2016 kwamen met die steun voorstellingen tot stand als Wachten op de Barbaren, Emilia Galotti en Het leven is droom.

www.toneelschuurproducties.nl

Centrum Bellevue (€ 15.000,-)

Centrum Bellevue stelt jonge schrijvers in staat een toneelstuk te maken. In 2016 kwam met financiële steun van de Leeuwensteinstichting de voorstelling El camino van Koen Caris tot stand

www.theaterbellvue.nl